منتديات احلي شله

اهلا بك زائرنا الكريم اذا كانت هذه اول زياره لك فنرجوا منك التسجيل وان كنت عضو فنرجوا منك الدخول

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

منتديات احلي شله

اهلا بك زائرنا الكريم اذا كانت هذه اول زياره لك فنرجوا منك التسجيل وان كنت عضو فنرجوا منك الدخول

منتديات احلي شله

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

شباب×شباب

اهلا بالعضو الجديد مملكه الحب

فلنرحب به ترحيب جامد جدا جدا جدا له

اشهر منتداك هنا

اهلا ومرحبا بكم في منتديات احلي شله

نظام العنايه الشخصى

بياض الثلج
    بياض الثلج

نظام العنايه الشخصى Default6

البلد : مصر
    الاوسمه : افضل عضوه

هام نظام العنايه الشخصى

مُساهمة من طرف بياض الثلج الإثنين فبراير 22, 2010 6:29 am

السلام عليكم ياقمرات

انا حبيت انزل النظام بتاع العناية الشخصية بتاعي يارب حد يستفاد ويدعيلي بظهر الغيب

اولا :

طبعا النظام الشهري :

:اولا اعمل سويت لكل جسمي وده بعد الدورة او اخر يوم في البريود عشان المسام بتكون مفتوحة والسويت بتبقي اسهل،وانا بقي بعملها بنظام التتابع يعني يوم رجلي كلها من فوق لتحت،وايدي بردو من فوق لتحت،ويوم بقي المناطق الحساسة بقي(انا بعمل كدا عشان كذا حاجة 1-عشان مزهقش عشان طبعا انا بعمل جسمي كله كله

2 - عشان بردو لما الشعر يجي يطلع يطلع علي مراحل ميبقاش مرة واحدة واحتاس

3 -عشان يبقي سهل عليا اعتني الاعتناء المخصص لجسمي بعد السويت بعد السويت علطول ادهن المكان بالجلسريين وبعدين اعمل تقشيربدعك جسمي بايدي بحركات دائرية لحد ما الاسكراب يمتص ويبتدي يطلع كل الجلد الميت ويطلع الشعرات الصغيرة اللي تحت الجلد اللي مينفعش تتشال بالسويت (انا بستخدم اسكراب اقل شئ يقال عنه تحفة بجد اسمهbio skin careبثمرة العنابية واللوز طبيعي وممتاز بجد بشوف الجلد الميت بيطلع اودامي بس ده للجسم بس لاني حساه قوي اوي ع الوجه)بعد كدا بجيب كريم التشقير واشقر الجزء اللي عملت السويت عليه (بيصبغ الشعر الصغير لون اشقر فاتح اوي وميبقاش باين خالص وبيدي لمعة للجسم مش طبيعية تبقي بتبرقي زي اجسام الممثلات بالضبط)اكون مجهزة بقي طبق فيه نشا+ليمون وادهن المكان واسيبه لما ينشف وبعدين اغسله وارطب المكان بلوشن انا بموت في (لوشن نيفيا العناية الثلاثية ريحته واااااااااااو،او كمان لوشن فازلين ترطيب عميق بيخلي جسمي حرير)دي كانت العناية الشهرية

نيجي بقي للعناية الاسبوعية:-

كل اسبوع لازم بعمل لجسمي حمام مغربي وطبعا كلنا عرفنا طريقته ازاي ،بس انا بقي بضيف اخر كل حمام خلطة الحنة+السدر المطحون+ليمون+ماء ورد،واسيبهم علي جسمي لمدة 15 دقيقة وبعدين اشطف جسمي -وانا لسة في الحمام بكون معايا زيت بيبي اويل ادهن جسمي كله وهو لسة مندي ولسة الحمام فيه بخار وبعدين علي طول احط البودرة المعطرة بتاعتي وانا بموت في كذ نوع (bouquetمنGERVENNE،وكمان بحب اويGuordaniمن اوريفليم ،او ممكن اي نوع من بوندس وبالاخص الزهري بتاعها ريحته تحفة)-

ده بقي ميمنعش اني اصلا معنديش حاجة اسمها شاور عادي يعني لازم الشاور بتاعي يكون مميز حتي في وسط الاسبوع(غالبا الشاور بتاعي اما كل يوم او يوم ويوم)واقولكم بقي امثلة علي الشاور المميز بتاعي:1- شاور جل +مية ورد+زيت زيتون وباليفة وادعك كويس وبعدين اشطف جسمي وارطبه2-ملح حليب+زيت زيتون وادعك بايدي وبعدين احط شاور جل بليفة ناعمة علي كل جسمي3-بلسم بيبي جونسون+سكر واعمل سكرب خفيف لجسمي كله (ومش محتاجة شاور جل عشان الخلطة ريحتها حلوة جدا وبتنعم اوي-او الخلطة الصابونية الروعة بتاعتي ادهن جسمي كله بيها والبس هدومي واسيبها حوالي ساعة او اقل حسب لوقت اللي عندي،وبعدين ادخل ابل الليفة بمية سخنة اوي واحط عليها ملح وليمون وادعك جسمي كله وبعدين ارطبه بردو-ده كان بالنسبة لجسمي

شعري:-

بعمل حمامين لشعري في الاسبوع1-السدر المطحون+الكثيرا+مغلي الزعتر+القشطة وزيت الزيتون واسيبهم لمدة 3 ساعات وبعدين اشطفه واحط علي شعري تونيك فازلين للشعر واسيبه ساعة وبعدين اغسله بشامبو مخفف بمية وبعدين احط بلسم علي الاطراف بس2-في نص الاسبوع خلطة عبارة عن (زيت زيتون ومايونيز وحمام كريم فاشكول بالتوم )الاول اعمل مساج لفروة الشعر بخل التفاح وبعدين احط الخلطة واسيبها ساعتين وبعدين اغسل شعري بردو بشامبو مخفف بمية3-بدهن بعد الحمام امينو اسيد لتقوية الشعر اسم هاحلو اويENLIVEN4-بعطر شعري باي طريقة احبها وبعدين ادهن شعري بسيروم كريستال

البشرة:-

كل اسبوع لازم حمام بخار وتقشير للبشرة وطبعا انتو عارفين ماسك التقشير الشهير بتاعي-في الشتا بقي عشان بشرتي جافة بعمل الاول طبقة كريم علي وشي كدا زي الماسك كثيفة اوي يعني وبعدين اعرض وشي للبخار تقريبا 15دقيقة وبعدين ادعك وشي علي خفيف عشان يمتص الكريم وبعدين بقطنة بشيل الزيادة من الكريم واحط بقي ماسك العسل والقرفة واعرض وشي للبخار تاني وبعدين ادعك وشي كويس اوي اوي واشطفه واحط من التونلر بتاعي(مغلي قشر البرتقال والليمون والنعناع وعليهم ميه ورد)وبعد كدا ارطب وشي تاني -في وسط الاسبوع لازم اعمل ماسك تاني الاول امسح وشي بالاسكينول وبعدين احطالماسك (انا بحب ماسك الطحينة وزيت الزيتون والزبادي،بس ممكن اي ماسك تاني انا ومزاجي)وبعدين اغسل وشي وبعدين التونر بتاعي وبعدين الكريم المضاف اليه زيت جنين القمح

القدمين واليدين:-

طبعا لازم كل اسبوع اعمل حمام مائي وباديكير لرجلي وضوافر ايديا اشيل كل الجلد الميت وارطب ايديا ورجليا بااضافة ان اي ماسك بعمله لوشي لازم اعمل زيه لايدي عشان كدا دايما ايدي ناعمة حتي مع شغل البيت وجوزي دايما يبقي هايجنن من نعومة ايديا وطبعا انا بلبس كمان قفاز وانا بعمل شغل البيت

المنطقة الحساسة:-انا بعاملها زي بشرة وشي بالضبط يعني لازم كل اسبوع حمام بخار وتقشير وماسك

النظام اليومي:-

كل يوم اغسل وشي الصبح بصابون نابلسي شاهين او الطاووس،وبعدين احط التونر واحط كريم خفيف كدا،وبليل اعمل وشي بالاسينول والتونروبعدين كريم وزيت جنين القمح-

رجلي قبل النوم بدهنها فازلين والبس شراب قطن-

المنطقة الحساسة وتحتا لابط اعملها بالاسكينول وبدين التونر وارطبهم بردو-

اسناني بغسلهم بالمعجون وبعدين مضمضة مطهرة للفم ولازم اغسل لساني كمان وانا كمان بحب القرنفل جدا ريحته جميلة ومعطر للفمايه

رايكم بقي انا قلت اكتبهولكم ويارب يارب حد يستفيد ويعجبه الموضوع ،
    وياريت
    ياحبايب قلبي متنسوش التقيم

الوقت/التاريخ الآن هو الجمعة أبريل 26, 2024 2:49 am